Heb jij interesse in vrijwilligerswerk? Kom naar de vrijwilligersbeurs op 21/04 en leer verschillende vrijwilligersorganisaties kennen.

Raphaël Paggen helpt Hasselaren digitaal op weg

do, 22/02/2024

In een huis aan de Oude Truierbaan ligt Domo, een van de tien Digipunten die Hasselt rijk is. Daar ontmoeten we Raphaël Paggen, vrijwilliger, samen met een aantal van zijn collega’s. Voor hen is het een gewone woensdagnamiddag gevuld met vrijwilligerswerk, maar voor de mensen die hier deze week binnenkomen om digitale hulp te vragen, is hun ondersteuning broodnodig. Dat verdient een kijkje achter de smartphone- en laptopschermen!

Raphael
Deel deze pagina:

Een gemiddelde woensdag in dit Digipunt betekent veel drukte en gezelligheid. Er wordt een computerles gegeven en tegelijkertijd komen er bezoekers langs op afspraak. “In een Digipunt kun je terecht met al je vragen over internet, computer en gsm”, legt Raphaël uit. “Van het installeren van een app, of het instellen van een nieuw wachtwoord, tot het aanmelden op een overheidswebsite, om maar een paar voorbeelden te geven. Mijn collega-vrijwilligers en ik helpen je graag op weg.”

“Mijn dag is geslaagd als ik iemand heb kunnen helpen.”

- Raphaël
Digipunt_2023-30.jpg

Vacature gespot

Deze Digipunt-locatie bestaat pas sinds het najaar van 2023, maar Raphaël was er vanaf het begin bij. “Ik zag een vacature op Give a Day en dacht meteen: dat is iets voor mij. Ik werk constant met computers en wilde er graag mensen mee helpen.” Dankzij zijn ervaring weet Raphaël meestal vlot het antwoord te vinden. “En als het wat complexer is, zoek ik graag even verder.”

Uitgevallen gsm

Zo is vanmiddag Guillaume binnengewandeld met zijn gsm. “Ik woon hier nog niet zo lang en zag in De Nieuwe Hasselaar een stukje over het Digipunt. Toen wist ik waar ik naartoe moest, want mijn nieuwe smartphone geeft al een tijdje problemen. Hij viel telkens veel te snel uit. Zo ben ik hier terechtgekomen.” Na wat zoekwerk en het aanpassen van de instellingen, heeft Raphaël het al opgelost. Guillaume maakt al meteen een afspraak voor een volgende digitale uitdaging. “Ik kan zelf gelukkig redelijk goed om met al die techniek”, zegt Guillaume. “Maar ik weet dat er heel wat mensen zijn bij wie dat niet zo is. Gewoon even snel inloggen om een bericht te lezen is voor hen veel minder evident.”

Hulp op maat

Een belangrijk aspect van dit type vrijwilligerswerk is de aanpassing aan de hulpzoekende. Zo maakt een van de vrijwilligers even verderop een afspraak met een bezoeker die gehoorproblemen heeft. “Die mevrouw heeft nog geen internet, dus voordat we haar kunnen helpen met haar vragen laten we eerst iemand bij haar langsgaan om internet te installeren”, legt Raphaël uit. “We zorgen er dan voor dat die persoon van tevoren ingelicht is om luid te praten, zodat zij alles verstaat en weet wat er gebeurt. Dit lijkt ons de beste aanpak: voorzieningen creëren zodat de mensen zelf aan de slag kunnen gaan.” Huisbezoeken worden overigens wel vaker gedaan. Raphaël: “Een digitaal probleem oplossen lukt soms het beste in de eigen omgeving. Je ziet dan welke middelen iemand wel of niet heeft en welke stappen ze normaal gezien doorlopen om hun digitale apparaten te gebruiken. Je uitleg wordt dan meteen toegepast, ter plekke.”

Iedereen vooruit

En wanneer het lukt om iemand vooruit te helpen, haalt Raphaël daar veel voldoening uit. “Mensen zijn blij als ze iets nieuws hebben geleerd en het voortaan zelf kunnen. Het zou je verbazen hoeveel mensen moeite hebben met het gebruik van de computer, terwijl die vandaag de dag toch overal voor nodig is. Voor mij is het daarom een belangrijke vraag of ik ze goed heb kunnen helpen. Dan is mijn dag geslaagd (lacht).”

Wil jij ook aan vrijwilligerswerk doen?