Kuringen-Centrum

Herinrichting Diepstraat

De Diepstraat is een drukke straat met veel auto’s, fietsers en voetgangers. De infrastructuur is hier echter niet op aangepast. Daarom nemen we maatregelen om de verkeersveiligheid voor de fietsers en voetgangers te verbeteren en de leefbaarheid te verhogen. Er werden twee inrichtingsconcepten ontworpen die in mei 2023 aan de buurt werden voorgesteld via een brochure enerzijds en een info- en dialoogmoment anderzijds.

  1. Enkelrichtingsfietspaden met enkelrichtingsverkeer in de Diepstraat van Rode Rokstraat naar de Grote Baan.
  2. Enkelrichtingsfietspaden met tweerichtingsverkeer in de Diepstraat.

Tijdens dit infomoment en via de enquête hebben bewoners feedback gegeven over de twee concepten, maar er is geen duidelijke voorkeur. Afhankelijk van waar men woont of welke verplaatsing men wilt afleggen verschillen namelijk de voorkeuren. Dankzij deze bevraging hebben we wel meer inzicht gekregen in de wensen en bezorgdheden van de omwonenden. Je vindt de concepten terug in deze brochure.

Besluit

Op basis van de feedback van de omwonenden landt het besluit van het stadsbestuur op het concept met dubbele richting:

  • Het enkelrichtingsconcept zou namelijk al het verkeer dat van de andere kant komt, naar andere straten moeten sturen. Om ervoor te zorgen dat het extra verkeer niet te snel rijdt en dat fietsers veilig kunnen blijven, zouden in die straten grote aanpassingen moeten komen.
  • Daarnaast zou er door het enkelrichtingsconcept meer auto's uit één richting aangetrokken worden.
  • Ten slotte doet het probleem in Kuringen-Centrum zich vooral voor tijdens de drukke uren. Als er een enkelrichtingsstraat zou zijn, verplichten we automobilisten om op andere tijden, wanneer het niet druk is, extra rond te rijden. Dat leidt tot meer luchtvervuiling en onveiligheid op de weg.

Wat gaat er veranderen?

  • Brede fiets- en voetpaden om de veiligheid van fietsers en voetgangers te waarborgen. • Geschrankte parkeerplekken om de snelheid van auto's te verminderen.
  • Compensatie van parkeerplaatsen op andere locaties, zoals bij de buitenschoolse kinderopvang en de Grote baan.
  • Invoering van een zone 30 om de snelheid te beperken in omliggende woonstraten.

Daarnaast gaan we in de toekomst ook de snelheid in de straten rondom de Diepstraat verlagen naar 30 kilometer per uur in combinatie met snelheidsremmende maatregelen. De vernieuwing van de Diepstraat op zichzelf is immers niet genoeg. We moeten ook andere initiatieven nemen om ervoor te zorgen dat mensen veilig kunnen wandelen, fietsen en leven in de buurt.

Belangrijkste bevindingen uit de bevraging

Deze wensen en bezorgheden van de omwonenden kwamen het meest terug tijdens de bevraging: 

  • Meerderheid van de respondenten vindt heraanleg wenselijk.
  • Diepstraatbewoners willen meer leefbaarheid en groen.
  • Omliggende straten vrezen meer verkeer en bezorgdheid over verkeersveiligheid, vooral bij het eenrichtingsconcept.
  • Algemeen wordt het eenrichtingsconcept als negatiever ervaren voor omliggende straten.
  • Passerende bestuurders in Kuringen-Centrum willen vlot verkeer.

Wat zijn de volgende stappen?

  • Verder uitwerking van de plannen en het dossier.
  • Toewijzing van de werken aan een aannemer voor de zomer van 2024.
  • Verwachte start van de werkzaamheden in het najaar van 2024.

Eerdere Infomomenten

  • Mei 2023

Tijdens een infomoment in mei 2023 kreeg de buurt meer informatie over de twee inrichtingsconcepten. Deze concepten kan je in de brochure bovenaan deze webpagina terug vinden.

  • Oktober 2021

Tijdens een eerste infomoment namen we de bewoners van Kuringen-Centrum en andere geïnteresseerden mee doorheen alle projecten die de komende jaren op het programma staan. Daarom werkten we aan een doordacht mobiliteitsplan. Dat mobiliteitsplan kan je hieronder terugvinden

Contact