Veelgestelde vragen vaccinatiecentrum

vaccinatiecentrum

Extra prik (boostervaccin)

Aangezien de bescherming die de vaccinatie tegen COVID-19 na een aantal maanden begint de dalen, is het sterk aanbevolen om een boosterprik te krijgen. Dat is een derde prik een aantal maanden nadat je volledig gevaccineerd bent (of een tweede als je met een Jansen-vaccin gevaccineerd bent). De boosterprik zorgt ervoor dat de bescherming die de vaccins bieden, opnieuw naar het hoogste niveau wordt opgetild. Het is een “boost” voor je immuniteit.

Alles over de boosterprik

Wanneer het interval ten aanzien van je voorgaande vaccinatie verstreken is, krijg je een persoonlijke uitnodiging voor je boosterprik en kan je je vaccinatie inboeken. Het vaccinatiecentrum voorzag extra prikdagen om de boosterprikken te versnellen. Lees hier meer over boosterprikken in Hasselt.

De boosterprik wordt pas gegeven vanaf 2 maanden na een prik met het Janssen-vaccin, 4 maanden na de tweede dosis AstraZeneca en 6 maanden na de tweede dosis met het Pfizer- of Moderna-vaccin. 

Sinds de start van de vaccinatie tegen COVID-19 in januari 2021 kregen al verschillende doelgroepen gefaseerd hun vaccinatie. Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende fasen en welke personen er op dit moment een vaccins kunnen krijgen. 

Lees meer

Je kan je hiervoor inschrijven via Qvax. Maar op dit ogenblik heeft dit niet zoveel zin. Iedereen die geprikt mag worden (omdat het verval ten opzichte van de vorige prik verstreken is), krijgt onmiddellijk een uitnodiging.

 

 

 

In het vaccinatiecentrum kan je enkel terecht voor een COVID19-vaccin. Voor het jaarlijkse griepvaccin contacteer je je huisarts.

Dat kan. Je kreeg hiervoor een attest na deelname aan de Johnson & Johnson-studie (Janssen). Boek een afspraak in voor een boosterprik van Pfizer en Moderna via het callcenter (011 37 20 64). Let op, een booster mag toegediend worden vanaf 2 maanden na de laatste dosis.

 

De Hoge Gezondheidsraad raadt een vierde prik van het coronavaccin aan voor mensen met een verzwakt immuniteitsysteem. Meer info volgt later.

Coronacertificaat

Om je persoonlijke COVID-certificaat te verkrijgen, heb je enkele opties:

  • Installeer de CovidSafeBE-app op je mobiele  toestel.
  • Gebruik je liever een website? Op verschillende overheidswebsites kan je jouw certificaat downloaden.
  • Je kan jouw vaccinatiecertificaat ook per post ontvangen na telefonisch contact met de Vlaamse helpdesk: 078 78 78 50.

Vraag je COVID-certificaat aan

 

 

 

Vanaf 1 juli 2021 kan je binnen Europa gebruik maken van je persoonlijke vaccinatiecertificaat. Dat maakt deel uit van het officiële ‘EU Digitaal COVID-certificaat’, naast het testcertificaat en het herstelcertificaat. Het is één van de manieren waarop je je coronastatus kan aantonen. Je hebt het certificaat nodig om te reizen en onder meer als toegangsvoorwaarde tot beplde activiteiten.

Lees er hier alles over

 

Voor wie is de vaccinatie en wanneer?

Er worden regelmatig Open Prikdagen gepland in Vaccinatiecentrum Herkenrode om de vaccinatiecampagne te versnellen. Lees hier meer over boosterprikken in Hasselt.

Iedereen die in België gedomicilieerd is, krijgt de kans om zich gratis te laten vaccineren tegen COVID-19. Omdat er niet meteen voor iedereen vaccins beschikbaar waren, zijn er prioritaire groepen bepaald op basis van wetenschappelijke adviezen en een maatschappelijk debat. Op dit moment kan iedereen vanaf 5 jaar zich laten vaccineren.

Meer weten

Je maakt een afspraak voor de vaccinatie tegen corona door online of telefonisch je uitnodiging te bevestigen. Je krijgt die persoonlijke uitnodiging per post (vaak ook per sms en e-mail). Daarin vind je de website of het telefoonnummer om te bevestigen of je ingaat op die uitnodiging. Zodra je hebt bevestigd, ligt je afspraak vast en verwachten we je. Je kan je afspraak ook verplaatsen of weigeren.

Meer vragen over je afspraak? Lees er hier alles over.

Op de website van de Vlaamse overheid vind je de meest gestelde vragen en hun bijhorende antwoorden over de vaccinatie tegen COVID-19.

 

Op de website van de Vlaamse overheid vind je informatie in een 20-tal talen terug. Ook de uitnodiging die je ontvangt, is beschikbaar in meerdere talen. Het Agentschap Integratie en Inburgering lanceerde daarnaast een app.

 

Je kan het callcenter bereiken van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 17 uur. Neem eerst hier tussen de veelgestelde vragen een kijkje voor je belt. Zo blijven de lijnen open voor zij die zich minder thuis voelen achter een computer.

 

Hoe verloopt een bezoek aan het vaccinatiecentrum

  • mondmasker
  • eID
  • uitnodiging. Deze mag je uitprinten, maar kan je ook op je smartphone tonen.

De duurtijd van het traject is afhankelijk van een aantal factoren: de drukte, hoe vlot het gesprek over de medische voorgeschiedenis gaat, hoe snel mensen hun arm ontbloten voor de prik. 

We schatten op dit moment een bezoek in op 20 tot 40 minuten.

  • Bij het betreden van het gebouw wordt je lichaamstemperatuur gemeten. 
  • Heb je geen koorts (= een lichaamstemperatuur lager dan 38° C) dan controleert een medewerker je identiteit en je afspraak. Daarna word je doorverwezen naar de juiste vaccinatielijn. Daarna ga je naar de vaccinatieadministratie.   
  • Een medisch medewerker overloopt samen met jou je medische geschiedenis. Dit gesprek duurt enkele minuten. Na dit gesprek word je in een andere ruimte gevaccineerd. Dit duurt een paar minuten. 
  • Na de vaccinatieprik ga je in de wachtzone zitten. Daar wacht je minstens 15 minuten onder toezicht van een arts. Heb je een of meerdere allergieën dan is het raadzaam om 30 minuten te wachten. Heb je nog vragen of voel je je niet lekker dan steek je gewoon je hand op. Een medisch medewerker komt dadelijk naar je toe.  

Bekijk hier hoe je bezoek verloopt!

Jawel, je draagt een stoffen of chirurgisch mondmasker. Een bandana of sjaal is verboden.

Een begeleider van iemand die doof of slechthorend is, mag zijn of haar mondmasker verwijderen. Dit kan alleen voor de tijd die strikt noodzakelijk is voor het gesprek binnen een veilige afstand. 

Je kan naar het toilet, maar ga bij voorkeur thuis naar het toilet. Een openbaar toilet blijft een besmettingsrisico.

Er is geen vestiaire voorzien. Draag zo weinig mogelijk met je mee en zorg voor loszittende kledij. Zo verloopt de vaccinatie vlot.

Om vanzelfsprekende redenen is er geen catering voorzien. Je mag ook zelf geen eten of drinken meenemen, tenzij wegens medische redenen.

Verliep je bezoek aan het vaccinatiecentrum niet helemaal naar wens? Ben je niet tevreden over een bepaald aspect van je vaccinatietraject? Laat het antwoord op een eerder gestelde vraag over vaccineren te lang op zich wachten? Contacteer ons dan via onderstaand formulier, wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Klachtenformulier vaccinatiecentrum

Smartphone, sleutels of je ring verloren? Alles wat wij vinden, houden we bij aan de infobalie. Ben je iets kwijt? Stuur dan een mailtje naar vaccinatiecentrum@hasselt.be en omschrijf het voorwerp dat je zoekt.

Zijn op dit moment op zoek naar hun eigenaar: een sleutelbos, fietssleutel, verschillende oorringen en een ketting.

Eens het vaccinatiecentrum sluit, dragen we alle verloren voorwerpen over aan politie LRH.

Mobiliteit

Ja, de parking is gratis voor de bezoekers van het vaccinatiecentrum. De slagbomen zijn wel toe. Neem een ticket en valideer deze gratis aan één van de parkeerautomaten aan de uitgang van de Ethias Arena.

De gratis vaccinatiependel rijdt vanaf een half uur voor opening tot een half uur na sluiting, telkens om het half uur, op het uur.  Afhankelijk van het aantal beschikbare vaccins opent het vaccinatiecentrum in de voormiddag om 9 uur en in de namiddag om 14 uur. De pendel rijdt in lus van het station Hasselt, naar het Kolonel Dusartplein, het vaccinatiecentrum en dan weer terug. De rit is gratis op vertoon van een geldig e-ticket voor die dag.

Deze openingsuren van het vaccinatiecentrum zijn steeds onderhevig aan lastminute wijzigingen.

 

Ben je 65+, heb je geen auto en ben je ook niet in de mogelijkheid om met het openbaar vervoer naar het vaccinatiecentrum te komen? Heb je al gepolst bij familie en vrienden maar kunnen zij niet helpen? Neem dan contact op met de helpdesk van het vaccinatiecentrum, dit telefoonnummer vind je op je uitnodigingsbrief. We zoeken samen met jou naar een oplossing op maat via mindermobielenvervoer of een taxi.
 

Toegankelijkheid

  • Ben je doof of slechthorend? Dan mag je een begeleider meenemen. Deze begeleider mag zijn of haar masker afnemen om meer uitleg te geven. Dit kan alleen voor de tijd die strikt noodzakelijk is voor het gesprek binnen een veilige afstand. 
  • Ter plaatse wordt een infofiche voorzien, zodat je kan lezen wat er tijdens het vaccinatietraject precies zal gebeuren.   

Ben je slecht te been? Dan mag je een begeleider meenemen die je helpt.

Aan het vaccinatiecentrum is er een in- en uitstapzone dichtbij de ingang.

Er is voldoende zitgelegenheid voor mensen die niet lang kunnen rechtstaan of ondersteuning nodig hebben. Indien nodig moet de bezoeker een medewerker aanspreken en die brengt meteen een stoel.   

Er zijn ook rolstoelen beschikbaar aan de ingang van het centrum. Deze moet je niet reserveren.

 

Ja dat mag, huisdieren zijn wel verboden.

Vrijwilligerswerk

Ja hoor, we kunnen zeker nog helpende handen gebruiken in het vaccinatiecentrum. Meer informatie over het vrijwilligerswerk en de verschillende profielen die we zoeken vind je hier. Overtuigd? Je kan vind er ook de link om je te registreren.   

Er wordt geen financiële vergoeding voorzien. Dit is afgesproken met alle gemeenten van onze eerstelijnszone Herkenrode (Hasselt, Zonhoven, Diepenbeek, Herk-de-Stad en Alken). In Hasselt bestaat de traditie om vrijwilligers nooit een financiële vergoeding te geven, maar hen wel op een alternatieve manier te belonen, bijvoorbeeld met een bedankfeestje of een bon die gebruikt kan worden in handels- of horecazaken. Ook in de andere gemeenten van onze eerstelijnszone bestaat die traditie.