Trage wegen

Wat

Alle wegen, paden of routes die niet toegankelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer. Voetgangers en fietsers voelen er zich thuis en bepalen het ritme.

Deel je mening

Op vrijdag 2 februari organiseren we een publieksmoment over het Hasselts Project Trage Wegen in stadhuis ’t Scheep (Limburgplein 1) van 13u tot en met 17u. Wil je deelnemen? Kom langs, inschrijving is niet nodig.

Beleidskader

Stad Hasselt engageert zich samen met Trage Wegen vzw, inwoners en lokale organisaties om het netwerk van trage wegen te inventariseren en een beleidskader op te maken. Het doel: de trage wegen in onze stad te beschermen, te verbeteren en te promoten. 

Visie

In 2020 inventariseerde we alle paden dankzij 35 bereidwillige Hasselaars. Zij brachten 3400 wegsegmenten in kaart. Vandaag is 258 km  aan trage wegen toegankelijk. Toch is er 130 km aan  trage wegen nog niet toegankelijk. Daarnaast is niet elk gebied of buurt even goed bereikbaar door trage wegen. Via dit project duiden we knelpunten en kansen aan.

Het wensbeeld is een ideaalbeeld waar we naar werken op lange termijn. Zes eigenschappen vormen een controle voor dit ideaalbeeld:

  1. De samenhang,
  2. de fijnmazigheid,
  3. de multifunctionaliteit,
  4. de veellagigheid,
  5. de mate waarin het netwerk bereikbaar is,
  6. de flexibiliteit van het netwerk.

 Het ideaalbeeld geeft de richting aan om het netwerk uit te werken en kan wijzigen in functie van  toekomstige opportuniteiten.

Scenario's

4 zoekscenario's maken het mogelijk om stapsgewijs te werken aan (delen van) het ideaalbeeld op korte en middellange termijn. 

OBK1 Buurtwegencheck

De ‘buurtwegencheck’ screent elk ontoegankelijk wegdeel om er een advies of initiatief aan te koppelen (herstellen, verplaatsen, opheffen). Deze check dient als leidraad om het tragewegennetwerk te verdichten, quick wins te maken of ‘vergeten’ tracés eventueel op te heffen. Zo brengen we de situatie op terrein in overeenstemming met het statuut van deze wegen conform de decretale regelgeving.

OBK2 Wandellussen

Met de inventaris trage wegen en het wensbeeld als basis kunnen wandellussen ontwikkeld worden. Nadien kunnen deze bewegwijzerd en gepromoot worden via kaartmateriaal. Dit is een mooie opstap om deze lussen te linken aan een wandelknooppuntennetwerk op lange termijn.

OBK3 Op avontuur door de vallei van Herk en Mombeek

In het wensbeeld wordt de vallei aangeduid als een belangrijke langeafstandsweg. Deze route langs de herkenbare groenblauwe structuur van de vallei van Herk en Mombeek biedt een verrassend en luw groen wandelalternatief voor het autowegennet. We onderzoeken de kansen om de vallei beleefbaar te maken d.m.v. een langeafstandsverbinding voor avontuurlijkere wandelaars.

OBK4 Beleefbare wijken

Ontmoetingsplekken, levendige straten, doorsteekbare domeinen, verborgen shortcuts, rustpunten, buurtpleinen en groene stapstenen vergroten de beleving van je woonomgeving. Buurtbewoners en regelmatige passanten vervlechten deze plekken vaak al tot eigen tracés, die we kunnen benoemen als belevingsroutes of -linten. Deze linten zijn een mooi voorbeeld van hoe beleving en ontdekking kunnen primeren op snelheid en afstand tijdens het onderweg zijn. Dichtbij de eigen woonplaats of dagelijkse bestemmingen zijn deze tracés vaak goed gekend. Hoe verder weg van je eigen leefomgeving, hoe vaker je toch drukkere verkeersassen gebruikt om je te verplaatsen.

In de wijken rondom het centrum liggen er kansen om via de uitwerking van zulke belevingslinten aangename autoluwe trajecten stadsbreed in de verf te zetten, als aanvulling op/alternatief voor het onderweg zijn langs de aanliggende fiets-en voetpaden en fietsstraten van het fietsnetwerk. Langs deze linten is het prettig om te passeren én fijn om halt te houden. Deze linten hebben de potentie als nieuwe tracés deel te gaan uitmaken van de mental map van wandelaars en fietsers op lokaal en stadsniveau.

Procedure

Concrete acties worden altijd geval per geval en in overleg met de betrokkenen bekeken. Dit volgens de regelgeving van toepassing door het Gemeentewegendecreet. Voorgestelde adviezen of ingrepen  impliceren dus geen onmiddellijke actie op het terrein. Deze ingrepen worden pas uitgevoerd na grondig bijkomend onderzoek en goedkeuring door de gemeenteraad.

Openbaar onderzoek

Vanaf 15 januari 2024 tot en met 15 februari 2024 kan je het beleidsplan en bijlage inkijken.

  • Reacties, bezwaren of opmerkingen geven kan schriftelijk bij het College van Burgemeester en Schepenen, t.a.v. dienst Grondbeleid, Limburgplein 1 vóór het verstrijken van de termijn van het openbaar onderzoek.

Het college van burgemeester en schepenen zal de eventuele bezwaren of aanmerkingen in ontvangst nemen en tot de sluiting van het openbaar onderzoek op 15 februari om 16 uur. Na de sluiting zullen alle bezwaren individueel behandeld worden tijdens de vastlegging van het definitief beleidskader in het voorjaar van 2024.