Heraanleg Toekomststraat
De werken in de Toekomstraat zijn afgerond. De vernieuwde straat gaat open voor verkeer vanaf 6 oktober 2023, samen met de Albert Rodenbachstraat.
We willen van Hasselt een heuse fietsstad maken. Want fietsen is gezond, duurzaam en vormt een goed alternatief voor de wagen. Om dat doel te bereiken, blijven we investeren in allerhande fietsvoorzieningen. Tegelijk werken we oplossingen uit voor bepaalde knelpunten. Alle invalswegen naar ons stadscentrum zijn uitgerust met volwaardige fietspaden, behalve één: de Toekomststraat. Dit knelpunt willen we via een volledige herinrichting van de straat, grondig aanpakken.
Wat
- We passen de fietspaden aan, zodat deze nog veiliger worden.
- In overleg met Fluvius werd beslist om ook de riolering te vernieuwen.
- Het kruispunt van de Toekomststraat met de Luikersteenweg zal vernieuwd worden.
Timing
De werken start op 17 oktober 2022. Als alles volgens planning verloopt, zijn de werken klaar eind september 2023.
Om de hinder te spreiden en de omgeving zo bereikbaar mogelijk te houden wordt gewerkt in vijf fases:
Fase | Periode | Werfzone |
---|---|---|
1 | 17 oktober ‘22 tot eind december ‘22 UITGEVOERD | Toekomststraat vanaf Guffenslaan tot kruispunt met Stadsomvaart |
2 | * Eind februari ‘23 tot eind maart ‘23 UITGEVOERD | Kruispunt Toekomststraat met Stadsomvaart |
3 | Begin april ‘23 tot midden juli ‘23 UITGEVOERD | Kruispunt Stadsomvaart tot kruispunt Luikersteenweg |
4 | Eind maart ’23 tot midden juli ‘23 UITGEVOERD | Zone Villerspark en rond monument Louis Roppe |
5 | Begin augustus ‘23 tot eind augustus ‘23 UITGEVOERD |
Kruispunt Luikersteenweg |
6 | Begin september '23 tot eind september '23 UITGEVOERD | Afwerking: aanleggen laatste asfaltlaag |
De exacte planning is erg afhankelijk van de weersomstandigheden. Zo zijn beton- en klinkerwerken niet mogelijk bij nat weer.
*Tussen december ’22 en maart ’23 ligt de werf tijdelijk stil omwille van het winterweer
Visie
Een ontwerp opmaken voor een integrale heraanleg is nooit gemakkelijk, ook niet voor de Toekomststraat. Dagelijks krijgt de straat een bijna continue stroom van verschillende weggebruikers te verwerken: voetgangers, fietsers, lijnbussen, auto’s en vrachtwagens. Die moeten allemaal een plaats krijgen en dat vraagt om keuzes. In samenspraak met een aantal mobiliteitspartners (De Lijn, politie LRH, Agentschap Wegen en Verkeer …) werkten onze diensten een visie uit. Deze is gebaseerd op uitvoerig onderzoek van verschillende scenario’s waarbinnen we streefden om elke weggebruiker voldoende ruimte te geven.
De wegbreedte van de Toekomststraat is echter beperkt. Hierdoor zijn wijzigingen aan het parkeeraanbod in de straat onvermijdelijk. Daarom werd een jaar geleden het parkeerbeleid in de directe omgeving alvast aangepast met als doel het algemene parkeeraanbod voor de bewoners rondom de Toekomststraat te waarborgen. De Toekomststraat behoorde al tot de zone voor betalend parkeren (betaalzone Stadspark). Ook de Albrecht Rodenbachstraat werd hieraan toevoegd, zodat de bewoners van de Toekomststraat er nog steeds gratis kunnen parkeren maar ook de kans op een vrije plek er vergroot. Voor persoonlijk bezoek is er de bezoekerskaart met 300 gratis parkeeruren.