Waar
Met verschillende snelheidsremmende maatregelen willen we de verkeersveiligheid op verschillende plaatsen in onze stad vergroten en de woonkwaliteit waarborgen. De specifieke locaties worden niet lukraak gekozen. De selectie gebeurt op basis van verschillende criteria.
Alle locaties hebben wel één ding gemeen: Hasselaren vinden dat bestuurders er onaangepast rijgedrag vertonen waardoor de verkeersveiligheid er in het gedrang komt. Dergelijke meldingen worden steeds uitvoerig onderzocht en onderbouwd met objectieve cijfers. Zo kijken we naar:
- snelheidsmetingen
- ongevallencijfers
- de hoeveelheid meldingen over overdreven snelheid
Daarnaast nemen we ook een aantal factoren in rekening die de risico’s van onaangepast rijgedrag vergroten:
- hoeveelheid zwakke weggebruikers
- nabijheid van een schoolroute
Niet overal kunnen we meteen maatregelen nemen. Voor zware infrastructurele ingrepen zijn een ontwerp, het nodige budget en een aanbestedingsprocedure nodig. Andere types van maatregelen zijn sneller en eenvoudig door te voeren. Bij het bepalen welke maatregel we waar toepassen houden we rekening met volgende criteria:
- straatbreedte
- hoeveelheid zwaar verkeer in de omgeving
- doortocht bussen De Lijn en hulpdiensten
- afstand tot de gevels
- aanwezigheid van een fietsroute
- omvang ochtend- en avondspits
- hoeveelheid sluipverkeer in de omgeving
- functie van de weg: enkel ontsluiten of ook verbinden
- binnen of buiten de bebouwde kom
Geplande maatregelen
Grasvennestraat
Parallel met de spoorweg, aan speelplein: 2 x plaatsen van rijbaankussen, ter hoogte van verlichtingspalen
Grote Roost
Om de veiligheid voor de fietser in de Grote Roost aanzienlijk te vergroten, is een integrale heraanleg van de straat nodig. Het stadsbestuur bekijkt wanneer ze hiervoor de nodige budgetten vrij kan maken. Op kortere termijn willen we er wel al investeren in trajectcontrole om het gemotoriseerd verkeer af te remmen. We testen zo’n trajectcontrole eerst uit in de Diepstraat in Kuringen. Op voorwaarde dat de evaluatie positief is, breiden we het daarna uit naar de Grote Roost.
Herkerstraat
Waar de Herkerstraat overgaat in de Muntelbeekstraat leggen we een verkeersplateau aan om het gemotoriseerd verkeer af te remmen.
Steenberg
Om het gemotoriseerd verkeer in de Steenberg af te remmen, starten we de procedure voor de aankoop van een flitspaal.
Recent uitgevoerde maatregelen
Jannestraat
Van de Oppenstraat tot de Kolmenstraat voorzien we in de Jannestraat de aanleg van fietssuggestiestroken. Om het gemotoriseerd verkeer af te remmen plaatsen we er ook twee snelheidsremmende poorteffecten met in het midden een rijbaankussen of snelheidsdrempel.
Albertkanaalstraat
In de Albertkanaalstraat brengen we ter hoogte van het kruispunt met de Rode-Rokstraat een extra wegversmalling aan zodat het gemotoriseerd verkeer er vertraagt.
Tenierslaan
Wij ontvingen verschillende meldingen dat in de Tenierslaan regelmatig te snel gereden wordt. Daarom plaatsen we een versmalling met rijbaankussen ter hoogte van huisnummer 10. Maar ook op het kruispunt met de Van Dijcklaan en Rubenslaan zorgde de snelheid voor gevaarlijke situaties. Daarom hebben we een filter geplaatst hoogte van Tenierslaan 3. Hierdoor moet gemotoriseerd verkeer er om het aanpalende parkje heen rijden, wat een afremmend effect heeft.
Hassaluthdreef
Om het gemotoriseerd verkeer af te remmen en de verkeersveiligheid in de Hassaluthdreef te verhogen, plaatsten we rijbaankussens, ter hoogte van huisnummers:
- 29
- 18
- 34
- 44
Kroonwinningstraat
Ter hoogte van de toegangspoort aan de Singel plaatsen we een rijbaankussens. Ook worden er twee rijbaankussens geplaatst aan huisnummer 57a en 49. 5 En voegen we extra kussens toe tussen huisnummers 2 en 72.
Scheepvaartlaan
Om het gemotoriseerd verkeer af te remmen en de verkeersveiligheid te verhogen plaatsen we twee rijbaankussens ter hoogte van de versmallingen.
Thonissenlaan
Om het gemotoriseerd verkeer af te remmen en de verkeersveiligheid te verhogen plaatsen we bi-flashes aan de uitrit van de ventweg naar de kleine ring.
Oude-Luikerbaan
Om het gemotoriseerd verkeer af te remmen en de verkeersveiligheid te verhogen plaatsen we bi-flashes aan de fietsoversteek.
Sensibiliserende borden
In volgende straten plaatsen we elektronische sensibiliserende snelheidsborden:
- Wijerstraat (huisnummer 32)
- Willekensmolenstraat (oude brandweer)
Kozenstraat
Om het gemotoriseerd verkeer af te remmen en de verkeersveiligheid in de Kozenstraat te verhogen, plaatsten we:
Ter hoogte van het kruispunt met de Oppenstraat een snelheidsremmend poorteffect met in het midden een rijbaankussen.
Ter hoogte van huisnummer 17 een snelheidsremmend poorteffect
Ter hoogte van huisnummer 29 een snelheidsremmend poorteffect
Ter hoogte van huisnummer 94 een snelheidsremmend poorteffect met in het midden een rijbaankussen
Ter hoogte van huisnummer 151 een snelheidsremmend poorteffect
Ter hoogte van huisnummer 135 een snelheidsremmend poorteffect
Alverbergstraat
Om het gemotoriseerd verkeer af te remmen en de verkeersveiligheid in de Alverbergstraat te verhogen, plaatsten we ter hoogte van huisnummer 10 een snelheidsremmend poorteffect met in het midden een rijbaankussen.
Grote Baan
Om het gemotoriseerd verkeer af te remmen en de verkeersveiligheid in de Grote Baan te verhogen, plaatsten we ter hoogte van huisnummer 187 een snelheidsremmend poorteffect met in het midden een rijbaankussen.
Lindestraat
Om de fietsveiligheid in de Lindestraat te vergroten gaan we in de Lindestraat fietssuggestiestroken aanbrengen. Daarnaast plaatsen we er ook twee bijkomende wegversmalling: één aan het begin van de straat met in het midden een snelheidsremmend rijbaankussen en één op de grens met Alken. De paaltjes van de reeds bestaande wegversmalling in de Lindestraat verschuiven we naar binnen, zodat de fietser er achter door kan rijden en het gemotoriseerd verkeer sterker afgeremd wordt.
Jannestraat
Om het gemotoriseerd verkeer af te remmen en de verkeersveiligheid in de Jannestraat te verhogen, plaatsten we rijbaankussens ter hoogte van huisnummer 14 en Oppenstraat.
Casterstraat
Om het gemotoriseerd verkeer af te remmen en de verkeersveiligheid plaatsen we rijbaankussens aan de versmallingen ter hoogte van Heldenplein.
Disselstraat
Om de snelheidsverlaging naar 30 km/u te verduidelijken plaatsten we een poorteffect aan de Nieuwe-Winningstraat”