Pedagogische werking

Zorgbeleid op school

Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich op zijn eigen unieke manier!

Bekijk hier de visie van onze scholengemeenschap achter ons zorgbeleid.

SPA-PedWerk
SPA-PedWerk

Differentiatie op school

Sporenbeleid 

We proberen de talenten van de kinderen zo breed mogelijk te ontwikkelen.
Door een gedifferentieerd aanbod in leerstof en materialen, zodat iedereen naar eigen vermogen en tempo zo goed mogelijk kan ontwikkelen, maar ook met veel aandacht voor andere talenten zoals creativiteit, sociale vaardigheden, ICT, techniek, muzische vorming....

Hierbij komen verschillende werkvormen aan bod :

  • Differentiatie naar tempo  
    Het kind krijgt hierbij de mogelijkheid om op zijn/ haar eigen tempo leerstof te werken. Wanneer een kind de opdracht heeft afgerond, gaat het verder met een volgend onderwerp. 
    Voor sommige kinderen wordt enkel het basisaanbod voorzien, voor kinderen die sneller werken, zijn er uitbreidingsoefeningen.  
     
  • Differentiatie naar moeilijkheidsgraad (basis- en verrijkingsstof)
    Ook hierbij krijgt een kind de mogelijkheid om in een eigen tempo te werken, met het verschil dat een kind die de stof al beheerst verder werkt aan een verdieping van de leerstof. Zij krijgen dan extra oefeningen aangeboden met een hogere moeilijkheidsgraad.
     
  • Differentiatie naar interesse  
    Omdat we ook aandacht hebben voor kinderen waarvan de talenten niet liggen op het verwerven van de basisvakken, worden er ook activiteiten aangeboden die zich meer richten naar sociale vaardigheden, STEM of muzische vorming. Opdat ook zij de kans krijgen om te schitteren en uit te blinken in hun talent.
     
  • Differentiatie naar niveau (verlengde instructie, hoekenwerk, contractwerk,…) 
    Binnen de klas kan ook gekozen worden voor een 3-sporeninstructie, waarbij de 1ste groep al meteen na een korte instructie zelfstandig aan de slag kan gaan, terwijl een andere groep de tijd krijgt voor wat extra uitleg voor ze zelf aan de slag gaan.
    Als het dan nog niet lukt, is het mogelijk bepaalde tekorten en/of leerstofonderdelen voor bepaalde kinderen bij te sturen.

Didactische differentiatie wordt toegepast in de kleuterklassen en in de lagere school. 

Methodes kleuteronderwijs

Methodes kleuteronderwijs

Methodes lager onderwijs

Methodes lager onderwijs