Wist je dat je heel wat zaken, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7, makkelijk kan regelen via je Hasselt-app, computer of smartphone. Fysiek langskomen is dus vaak overbodig.

Controle woonkwaliteit (huurder)

Vertoont je huurwoning gebreken?

Wat kun je eerst zelf doen als je woning niet in orde is?

  • Lijst op wat niet in orde is.
  • Ga na wie de herstellingen moet uitvoeren volgens de huurwetgeving: de verhuurder of huurder.
  • Ga in gesprek met de verhuurder of stuur hem een officiële ingebrekestelling (zie modelbrief: download hieronder)

Wat moet je doen als je het probleem zelf niet kan oplossen of de verhuurder niet reageert op je klacht?

  • Dien bij de stad een formeel verzoek in om de administratieve procedure tot ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring op te starten.

Procedure tot ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring

  • Vervolledig het aanvraagformulier ‘woononderzoek’ en mail het naar wonen@hasselt.be. Het onderzoek wordt opgestart.
  • Deze procedure is gratis.
  • Meer informatie over de controleprocedure vind je op https://www.vlaanderen.be/wat-als-mijn-woning-niet-in-orde-is
  • Let op: Het opstarten van deze procedure leidt maar in een beperkt aantal gevallen tot voorrang voor een sociale huurwoning of tot het verkrijgen van een huursubsidie. Ga er dus zeker niet vanuit dat je er recht op zal hebben. De procedure duurt maximaal 3 maanden. Verwacht dus niet onmiddellijk een oplossing, antwoord of uitspraak voor je probleem.

Onze medewerkers van het Woonloket  geven je gratis advies en/of helpen je met je administratie.

Hoe kunnen wij je helpen?

Wil je meer uitleg wat zo een onderzoek precies inhoudt? Of hulp bij het invullen van dit document? Maak dan een afspraak met het Woonloket. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Voor wie is deze dienstverlening? Je huurt in Hasselt en je vindt dat de kwaliteit van je huurwoning ondermaats is.

 

Maak een afspraak

Je kan fysiek langskomen aan het Woonloket. Maak eerst een afspraak.

Maak een afspraak 'wooncontrole'

Vragen over lopende dossiers

Vragen over lopende dossiers kunnen enkel telefonisch (011 23 90 06) of per mail (wonen@hasselt.be) gesteld worden. Hiervoor kan geen afspraak gemaakt worden.

Contact