Veiliger fietsen in Kuringen

wo, 14/10/2020

Om de fietsveiligheid te vergroten, worden In de buurt van de stedelijke basisschool in Kuringen tijdelijk bijkomende fietsvoorzieningen aangelegd. De belangrijkste nieuwigheid is een fietsstraat in de Diepstraat tussen Larestraat en Joris van Oostenrijkstraat. Aansluitend op deze fietsstraat leggen we fietspaden aan richting Prinsenhof en fietssuggestiestroken tot aan de Grote Baan.

Diepstraat
Deel deze pagina:

Veiligheid rond de schoolomgeving

De veiligheid rondom de Hasseltse schoolomgevingen vormt één van de speerpunten van ons mobiliteitsbeleid. Ook binnen het participatietraject in Kuringen werd dit als één van de grote werkpunten naar voren geschoven. Daarom willen we op zeer korte termijn werk maken van het verbeteren van de fietsveiligheid rondom de stedelijke basisschool in Kuringen. Dit in afwachting van de integrale heraanleg van de Diepstraat in 2022, wanneer meer ingrijpende maatregelen mogelijk zijn.

Aanleg fietsstraat, fietspaden en fietssuggestiestroken

Daarom leggen we in de Diepstraat een fietsstraat aan binnen de zone 30. Op een fietsstraat mag de fietser het volledige rijvak benutten. Het is als het ware één groot fietspad waar de autobestuurder te gast is, maximum 30 km/uur mag rijden en hij een fietser niet mag inhalen. Om duidelijk te maken dat een stuk van de Diepstraat fietsstraat is, krijgt de rijweg er tussen de Larestraat en Joris van Oostenrijkstraat een rode kleur. Deze oogt vlak na de aanleg erg fel van kleur. Na enkele weken vermindert de intensiteit echter tot bordeauxrood.

Bijkomend leggen we fietspaden aan op de stoepen tussen de nieuwe fietsstraat en de fietspaden langs de Overdemerstraat. Deze fietspaden richten we in door het aanbrengen van belijning en een rode kleur. Op deze manier trekken we de fietsvoorzieningen verder door en zorgen we voor continuïteit in het wegontwerp.

Ook leggen we okerkleurige fietssuggestiestroken aan op de rijweg van de Diepstraat tussen de Larestraat en de Grote Baan. Zo’n strook maakt autobestuurders visueel duidelijk dat er fietsers op de straat kunnen rijden en ze hun snelheid best aanpassen. Opgelet, het is geen fietspad. Een auto mag dus op een fietssuggestiestrook rijden, stilstaan of parkeren. 

Verloop werken en hinder

Voor deze aanpassingswerken zijn ongeveer 5 ‘droge’ werkdagen nodig. Binnen de zone waar we de fietsstraat inrichten is tijdens de werken geen autoverkeer mogelijk. We voorzien plaatselijk een omleiding.

Binnen de zone waar we de fietspaden aanleggen, is plaatselijk hinder mogelijk. Autoverkeer kan steeds voorbij de werken.

Binnen de zone waar we de fietssuggestiestroken aanleggen is enkel beurtelings autoverkeer mogelijk.

Bij voldoende droge weersomstandigheden starten we de werken op maandag 19 oktober 2020. Elke volgende droge dag werkt onze aannemer verder. Deze afhankelijkheid van het weer maakt het dus onmogelijk om aan te geven wanneer er binnen welke zone wordt gewerkt. Hou dus zeker de signalisatie langs de weg in het oog.