Retail Design Lab: de scan voor jouw zaak

wo, 13/04/2022

Het Retail Design Lab is een kennisplatform van de onderzoeksgroep Retail Design aan de Faculteit Architectuur & Kunst van Universiteit Hasselt en heeft ervaring in het adviseren van retailers uit de meest uiteenlopende sectoren. Zij kunnen retailers in elke fase van het ondernemerschap ondersteunen in de optimalisatie van de fysieke winkelervaring.

Retail Design Lab
Deel deze pagina:

Wat is Retail Design Lab?

Het Retail Design Lab is een kenniscentrum aan de Universiteit Hasselt. Binnen de onderzoeksgroep Architectuur en Kunst ligt de focus op het onderzoek van hoe de ruimtelijke omgeving, de winkel in dit geval, ervaren wordt door zijn gebruiker, de klant. Ze kijken hierbij zowel naar de perceptie als ook naar het gedrag en de emotie. Het onderzoek is nauw verweven met de opleidingen die de Faculteit organiseert en de projecten die ze doen voor, en in samenwerking met, het werkveld.

De belangrijkste missie van Retail Design Lab is de beleving van de klant in winkels te verbeteren door in te grijpen op het design van de winkel. Ze willen hiermee retailers helpen om te komen tot meer belevingsgerichte winkels.

Ze vertrekken steeds vanuit de Experience Design Generator, oftewel de belevingsaudit. Dit is een wetenschappelijk meetinstrument om winkelbeleving een score te kunnen toekennen. Deze tool werd na jaren wetenschappelijk onderzoek ontwikkeld door het Retail Design Lab. Ze vertrekken hierbij steeds vanuit de perceptie van de consument en met oog op de merkwaarden van de retailer/het merk.

Het advies dat Retail Design Lab voorziet voor ondernemers bestaat uit 3 stappen:

  • Stap 1 : de afname van de Experience Design Generator (EDG), en het daaruit volgend rapport. Ze besteden hierbij extra aandacht aan de etalage. De EDG stelt een ‘diagnose’. De ‘remedie’ wordt vervolgens geadviseerd in stappen 2 en 3.
    Binnen het partnership voorziet Stad Hasselt financiële ondersteuning voor deze eerste stap voor onze ondernemers. We willen hen zo op weg helpen met een beter inzicht en mogelijke werkpunten. 
  • Stap 2: de uitwerking van een strategisch grondplan
  • Stap 3: advies voor look & feel op basis van het eerder uitgevoerde onderzoek

Het partnership met Stad Hasselt

Stad Hasselt zet erg in op de ondersteuning van haar ondernemers. Daartoe horen dus ook de detailhandelaars. Daarom willen we inzetten op een samenwerking met Retail Design Lab. We beschouwen UHasselt als een strategische partner op het vlak van Retail Design, in het kader van kernversterkend beleid en ter ondersteuning en verbinding van de Hasseltse ondernemers.

De samenwerking in functie van retail design zal zich uiten op 4 verschillende niveaus:

  • We organiseren inspiratiesessies voor Hasseltse ondernemers met enkele tips & tricks en getuigenissen
  • We voorzien 1 op 1 advies op basis van de 'experience design generator' aan horeca en detailhandelaars
  • We zetten in op een belevingsaudit van 4 winkelstraten in het kernwinkelgebied
  • We ondersteunen een aantal studentenprojecten in het kader van hun opleiding, met een meerwaarde voor de Hasseltse ondernemers

Save the date: 18 mei

Als opstart van het project organiseren we een inspiratiesessie voor de ondernemers op 18 mei. In deze sessie kaderen we de basis van Retail Design Lab en het onderzoek, waarbij ook specifieke aandacht naar concrete tips & tricks gaat. Deze sessie is tevens een uiteenzetting van de scan die kan uitgevoerd worden bij Hasseltse handelaars.

Deze sessie van ongeveer 1u30 zal aan een netwerkmoment gekoppeld worden.

Ook interesse om erbij te zijn?

Schrijf je in!