Nieuw parkeerbeleid

ma, 22/02/2021

Sinds maandag 19 april 2021 is in onze stad een vernieuwd parkeerbeleid van kracht. We lijsten nog even op waarom de wijzigingen nodig zijn en wat er nu precies is veranderd.

Parkeren
Deel deze pagina:

Parkeergemak en duidelijkheid

Of je nu in Hasselt woont, werkt of er een dagje komt shoppen. We willen dat je comfortabel en vlot je weg naar een parkeerplaats vindt. Daarom rollen we in verschillende fases een vernieuwd parkeerbeleid uit. Het doel: zoekverkeer in de woonwijken en de binnenstad vermijden, frustraties bij shoppers tijdens het zoeken van een parkeerplaats wegnemen en een snelle boodschap bij onze handelaars maximaal mogelijk maken. Duur? Wie in Hasselt op de juiste plek parkeert, geniet van het voordeligste tarief. In de eerste fase, die midden april van start ging, bieden we de Hasselaren en hun persoonlijk bezoek binnen de grote ring alvast meer parkeercomfort in en rond hun eigen straat.

Hasselt is een aantrekkelijke stad en dat brengt automatisch ook parkeer- en verkeersdruk met zicht mee, ook van niet-bewoners. Die verkeersstromen wil het stadsbestuur nadrukkelijk in handen nemen en bezoekers, pendelaars, bewoners en handelaars met duidelijke communicatie en een dynamische parkeersturing maximaal begeleiden naar de parkeerplek die voor hen is voorzien. Onze openbare ruimte is immers beperkt. Daarom moeten we het gebruik ervan zo efficiënt mogelijk organiseren. Als elke bestuurder op zoek blijft gaan naar z’n eigen favoriete parkeerplekje, worden er eindeloos rondjes gereden door de wijken en het stadscentrum. Dat leidt tot overbodig verkeer, verkeersonveiligheid, vervuilende uitstoot en vooral veel ergernis. Het bijsturen van ons parkeerbeleid is dus nodig. Enkel zo zorgen we ervoor dat Hasselt een aangename stad blijft, waar je in alle rust en veiligheid kunt wonen, wandelen, fietsen, shoppen en binnenkort hopelijk genieten van een terrasje.

Meer plaats voor bewoners en hun persoonlijk bezoek

Vanuit de insteek ‘de juiste auto op de juiste plek’ organiseren we het beschikbare parkeeraanbod zo dat elke doelgroep een eigen plek krijgt: inwoners zo dicht mogelijk bij hun deur, shoppers zo dicht mogelijk bij de winkelstraten, enz. Met als resultaat een hogere garantie om snel en vlot een parkeerplek te vinden. De eerste stap naar dat doel is nu dus genomen. We zorgen er eerst en vooral voor dat die bewoners, met hun digitale bewonersvergunning, gratis rond hun woning kunnen blijven parkeren. Ook aan hun persoonlijk bezoek hebben we gedacht. Elk gezin in een betaalzone kan een bezoekerskaart aanvragen en we verhogen het aantal gratis parkeeruren voor hun persoonlijk bezoek met 30% procent, tot in totaal 300 uren. Bewoners van een blauwe zone ontvingen voor hun persoonlijk bezoek een papieren bezoekerskaart. Met dit alternatief voor de blauwe parkeerschijf kan hun bezoeker langdurig gratis parkeren.

In vele steden worden alle andere bezoekers volledig uit de woonwijken geweerd door een parkeerverbod. Zo wordt maximaal plaats gemaakt voor de eigen inwoner en hun persoonlijk bezoek. Die mogelijkheid willen we momenteel nog onderzoeken. Het exclusief voorbehouden voor bewoners testen we uit in specifieke zones, zoals rond het Dusartplein en in de Hovenstraat. Bij een positieve evaluatie overwegen we een uitbreiding naar de andere straten. Uiteraard zorgen we daarbij ter hoogte van handelszaken, scholen, … voor een specifieke regeling. Nu willen we andere parkeerders vooral ontmoedigen om hun geluk te beproeven in de woonwijken. Dat deden we door het uurtarief aan de parkeerautomaten op straat aan te passen naar 3 euro. Wel blijft een gratis halfuurtje beschikbaar aan de automaat. Ook werden de uren voor betalend parkeren uitgebreid, net als de verplichting om een blauwe schijf te leggen in de blauwe zones: van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 21 uur en op zondag van 12 tot 18 uur. Zo krijgt een Hasselaar en zijn persoonlijk bezoek binnen de grote ring meer plaats voor eigen deur. Dat is broodnodig, zo blijkt uit de vele meldingen die onze dienst Mobiliteit binnenkrijgt.

Aantrekkelijke alternatieven voor andere stadsbezoekers

Parkeren op straat wordt voor de bewoner en persoonlijk bezoek dus makkelijker. Maar ook voor andere doelgroepen willen we dat doel bereiken. Zo wordt parkeren op de bovengrondse parkeerterreinen meer voorbehouden voor werknemers en handelaars van de binnenstad, zonder dat het hen meer kost. Het wordt zelfs goedkoper. Bovendien zijn er voor hen specifieke abonnementsformules beschikbaar voor ondergronds parkeren. Shoppers en stadsbezoekers willen we aansporen om gebruik te maken van het ondergrondse parkeeraanbod. Als stad zetten we hier in eerste instantie in op de ondergrondse parking Blauwe Boulevard. Deze parking biedt plaats aan meer dan 1.600 wagens. Geen enkele Vlaamse centrumstad biedt op wandelafstand van het stadscentrum zo’n goedkope en comfortabele parkeerplek aan als Hasselt. In de Parking Blauwe Boulevard betaal je slechts 1,5 euro per uur, met een maximum van 10 euro per dag.

Daarnaast zijn er tal van gratis randparkings aan de grote ring, waar de stad investeert in goedkope pendelbussen, die bezoekers van de randparking tot in de stad en terug brengen. Het randparkeren wordt in de toekomst nog uitgebreid. Met als voorwaarde dat parkeren er goedkoop blijft, maar vooral handig en comfortabel zodat deze parkings de automobilist verleiden om niet tot in het hart van de stad te rijden.

Blauwe schijf

Gratis halfuurtje en shop & run

Het halfuur gratis parkeren in de straten blijft behouden. Dat gratis halfuurtje is belangrijk. We willen iedereen nog altijd de mogelijkheid geven om snel een boodschap te halen in het stadscentrum. Op expliciete vraag van de lokale handelaars willen we daarom ook meer inzetten op kortparkeren binnen de kleine ring. Het gaat om slim ingeplante parkeerstroken waar je maximaal een halfuurtje mag parkeren, zodat er altijd plekken vrij zijn voor mensen die vlug iets willen oppikken. Ook blijven er nog steeds voldoende mindervalideparkeerplaatsen beschikbaar. Om het medische personeel en de zorgverstrekkers in Hasselt nog meer te faciliteren, wordt het aantal voor hen gereserveerde parkeerplaatsen op het openbaar domein uitgebreid.