Niet te snel, dank u wel! Snelheidsmaatregelen op 23 locaties in de stad

1183 verkeersmeldingen ontving de stad de afgelopen twee jaar. Naast klachten over parkeren, staat onveilig of te snel rijden met stip op plaats twee. 241 keer werd zo’n gevaarlijke verkeerssituatie gemeld. Op basis van bevindingen van de verkeerscommissie neemt het bestuur de komende weken op 23 verschillende locaties structurele snelheidsmaatregelen.
1183 verkeersmeldingen ontving de stad de afgelopen twee jaar. Naast klachten over parkeren, staat onveilig of te snel rijden met stip op plaats twee. 241 keer werd zo’n gevaarlijke verkeerssituatie gemeld. Op basis van bevindingen van de verkeerscommissie neemt het bestuur de komende weken op 23 verschillende locaties structurele snelheidsmaatregelen.

Objectief meten

De gekozen locaties komen natuurlijk niet zomaar uit de lucht gevallen. De verkeerscommissie, bestaande uit afgevaardigden van de politie en stad, gaf deze plekken prioriteit op basis van de ontvangen klachten. Vervolgens bekijkt de Dienst Mobiliteit de ongevallencijfers op die locatie en voert ze er snelheidsmetingen uit. Kunnen ze objectief vaststellen dat er een snelheidsprobleem is, dan schieten ze in actie. In eerste instantie verschijnen er de gekende ‘Graag Traag’-smileyborden. Zij sensibiliseren alle bestuurders en maken hen attent op hun snelheid. Blijven de snelheidsmetingen teleurstellen? Dan komt de politie in actie met flitsacties. Werkt dit nog steeds niet? Dan pas wordt er overgegaan tot structurele maatregelen. De weg wordt fysiek versmald aan de hand van extra signalisatie op de baan, paaltjes, rijbaankussens en/of kunstmatige bochten. Over welke straten gaat het precies?

  • Kempenhof
  • Heidestraat (Banneux)
  • Kroonwinningstraat (Hollandsveld)
  • Casterstraat (Katerina)
  • Hasseltse Beverzakstraat (Kiewit)
  • Molenstraat (Kermt),
  • Rode Rok
  • Crutzenstraat (Kuringen-Centrum)
  • Brugstraat
  • Zandstraat
  • Borggravevijverstraat
  • Nieuwe Heidestraat
  • Bijvennestraat (Malpertuus)
  • Pietelbeekstraat
  • Singelbeekstraat
  • Melbeekstraat (Rapertingen),
  • Kapelhofstraat
  • Grote Roost (Sint-Lambrechts-Herk)
  • Oudestraat (Spalbeek)
  • Hofbeemdenstraat
  • Lindestraat
  • Kannaertsstraat (Stevoort)
  • Massinweg (Stokrooie).

30 km/u in woonzones?

Rijden ze ook te snel in jouw straat of wijk? Dat kan je nog steeds online melden via www.hasselt.be/melding.

In de toekomst wil de stad deze klachten nog vlotter en efficiënter afhandelen. Daarom onderzoeken we of trajectcontroles op gemeentewegen een optie zijn. Dat zou voor ons een grote tijdsbesparing betekenen. Nu hebben we ook slechts een beperkt aantal meettoestellen, waardoor de wachttijden soms oplopen. En de stad wil zelfs verder gaan. Binnenkort start de dienst Mobiliteit met een haalbaarheidsstudie waarin bekeken wordt of alle Hasseltse woonwijken zone 30 kunnen worden. Wist je dat je een ongeval aan 50 per uur kan vergelijken met een val vanaf een derde verdieping van een gebouw, terwijl dat bij 30 ‘slechts’ de eerste verdieping is. En traag rijden komt niet alleen de verkeersveiligheid ten goede, er is ook minder lawaai en luchtvervuiling. Zone 30 is dus meer dan het overwegen waard.

Fietser op straat

Niets missen van Hasselt? Ontvang het laatste nieuws rechtstreeks in je mailbox.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief