Hasselt lanceert nieuw logo en nieuwe baseline

De Stad Hasselt lanceert vandaag een nieuw logo en de slogan ‘Hasselt Heeft Het’. De stad is in volle verandering: in de openbare ruimte ontwikkelt de Limburgse provinciehoofdstad zich volop, en ook de stadsorganisatie zelf transformeert.
De Stad Hasselt lanceert vandaag een nieuw logo en de slogan ‘Hasselt Heeft Het’. De stad is in volle verandering: in de openbare ruimte ontwikkelt de Limburgse provinciehoofdstad zich volop, en ook de stadsorganisatie zelf transformeert.

Het Hasseltse stadsbestuur vond het tijd om het oor te luisteren te leggen bij de bevolking en bij het stadspersoneel. Het bestelde een merkidentiteitsonderzoek. Drie vragen stonden erin centraal: Wat betekent onze stad de dag van vandaag voor mensen? Wat kan ze in de toekomst betekenen? En hoe kunnen we er in onze uitstraling zo nauw mogelijk bij aansluiten, zodat je voelt dat het verhaal klopt?

Moedig Hasselt
‘Gastvrij’, ‘warm’, ‘hartelijk’, ‘vriendelijk’… Het zijn waarden die geen verbazing wekken, en bijna intrinsiek horen bij het Hasseltse DNA. Maar toch heeft er de afgelopen jaren een uitgesproken verschuiving plaatsgevonden. Voor het onderzoek naar een nieuwe merkidentiteit werden er heel wat diepte-interviews afgenomen, mystery visits uitgevoerd, respondenten gezocht onder Hasseltse burgers, lokale ondernemers, pendelaars, stadspersoneel, en in de Hasseltse onderwijssector. En het profiel en de rol van Hasselt werden vergeleken met 5 referentiesteden. Dat heeft een schat aan informatie opgeleverd.
Er duikt een opvallend profiel op uit het beeld van de respondenten over het Hasselt van vandaag en van de toekomst. Waarden als ‘consequent’, ‘kritisch’, ‘kordaat’, ‘besluitvaardig’, ‘moedig’, ‘nauwkeurig’, en ‘toonaangevend’ of ‘grensverleggend’ illustreren de duidelijke hang naar meer durf, lef en wat minder zachtmoedigheid. Hasselt mag wat minder behoudend en braaf. Hasselt mag voortaan groeien, durven, prikkelen, kracht uitstralen en leiderschap opnemen.

Duidelijk
Recht door zee is het nieuwe stadslogo dan ook. Een eenvoudige, zwarte H op een witte achtergrond, in een vierkant. Bewust niet rond of meegaand, maar hoekig. Kritisch, prikkelend, duidelijk. Zelfverzekerd, en met dat ‘je ne sais quoi’. Want mensen associëren flair, allure en charme ook met Hasselt. De nieuwe baseline luidt dan ook ‘Hasselt Heeft Het’.
Punt.

www.hasseltheefthet.be