Wist je dat je heel wat zaken, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7, makkelijk kan regelen via je Hasselt-app, computer of smartphone. Fysiek langskomen is dus vaak overbodig.

eID (elektronische identiteitskaart)

  

Wat

Iedere Belg die ouder is dan twaalf jaar bewijst zijn identiteit met een eID. Je identiteitskaart blijft 10 jaar geldig. Behalve als je tussen 12 en 18 jaar bent. Dan is je eID 6 jaar geldig. Of als je ouder dan 75 jaar bent: je eID blijft dan 30 jaar geldig.

Je ontvangt een uitnodiging als je een nieuwe identiteitskaart moet aanvragen. In specifieke situaties dien je zelf een aanvraag in, zonder uitnodiging:

  • bij verlies, diefstal of beschadiging van de identiteitskaart
  • als de foto niet meer gelijkend is
  • als je naam, voornaam of geslacht wijzigt
  • als je terugkeert na een lang verblijf in het buitenland
  • na een ambtelijke schrapping
  • als je huidige kaart bijna vervallen is

Hoe aanvragen

Kom persoonlijk langs bij de dienst Bevolking.

Meebrengen:

  • je uitnodiging (oproepkaart)
  • je huidige eID
  • je politieattest bij diefstal van je eID
  • 1 recente pasfoto (max. 6 maanden oud) die voldoet aan de wettelijke eisen


Maak hier een afspraak - aanvraag eID

Ook welkom zonder afspraak voor een identiteitskaart tijdens de openingsuren*. Je komt dan aan de beurt, in volgorde van aankomst én na klanten die langskomen met een afspraak. De drukte zal dus de wachttijd bepalen. Het drukste moment is vaak tussen 10 en 11.30 uur. Voor de avondopening op dinsdag – tot 20 uur – is een afspraak maken verplicht.

Openingsuren vrije inloop (uitgezonderd feestdagen):

  • maandag tot donderdag: tussen 9 en 12.30 uur en 13.30 en 16.30 uur
  • Vrijdag: tussen 9 en 12.30 uur
  • Zaterdag: gesloten
  • Zondag: gesloten

Om te weten voor welke producten en diensten geen afspraak nodig is, raadpleeg je best even op voorhand de website www.hasselt.be/zonderafspraak

Ben je niet-mobiel en/of zwaar ziek en kan je daarom niet naar het stadhuis komen?

Dan kan je gebruik maken van een volmacht, mits een doktersattest én onderstaand volmachtformulier. Je doktersattest staaft dat je fysiek niet-mobiel bent, en/of geen handtekening of vingerafdrukken kan geven. Heb je nog vragen, bel dan naar 011 23 90 11 en we bespreken het graag.

Kostprijs aanvraag nieuwe eID

  • 21 euro (procedure van 3 tot 4 weken).
     
  • 121 euro (spoedprocedure: als je de eID aanvraagt vóór 15 uur, dan wordt de eID de volgende werkdag geleverd op de gemeente).
  • 158 euro (superspoedprocedure: als je de eID aanvraagt vóór 15 uur, dan kan je de eID 4-5 uur later zelf gaan afhalen in Brussel).

Betaal je eID met bancontact.

 

Diefstal of verlies van je eID

  • Meld de diefstal van je eID aan de politie. Zij geven je een attest, waarmee je een nieuwe kaart bij de dienst Bevolking aanvraagt.
  • Ben je de identiteitskaart verloren? Maak een afspraak en kom naar de dienst Bevolking voor de aanvraag van een nieuwe kaart. Bel meteen naar het gratis nummer 00800 21 23 21 23. De helpdesk van Binnenlandse Zaken is 24 op 24 uur bereikbaar. Je oude kaart wordt meteen geblokkeerd.

Nieuwe pukcode aanvragen

Bewaar je document met de codes zorgvuldig. Want als je die verliest, moet je nieuwe codes aanvragen. Het duurt minstens drie weken voor je ze mag afhalen bij de dienst Bevolking. Opgelet: geef je volmacht en eID mee als iemand anders deze in jouw plaats komt afhalen.

Vraag je nieuwe codes aan

Kaart deblokkeren

Geef je 3x na elkaar een foutieve pincode in, dan is je eID geblokkeerd. Zoek je document met je pin- en pukcodes en maak een afspraak met de dienst Bevolking. Neem je eID en codes mee. Met je pukcode kunnen we je eID resetten. Je ontvangt meteen een nieuwe pincode.

Contact