Pop-up expo "STREETWEAR"

  • Tentoonstelling
  • Mode
Streetwear is al sinds de jaren 80 een spannende inspiratiebron voor de modewereld. Ook in de expo Activewear is deze impact duidelijk voelbaar. Hoog tijd dus om streetwear via de pop-up expo “STREETWEAR” onder de aandacht te brengen. In deze tentoonstelling, gecureerd door Dominique Nzeyimana, toont het museum een 10-tal silhouetten, van onder meer Patta, Stüssy, Supreme, KAWS/Medicom, A Bathing Ape, BBC, Palace, Cross Colours,… die een beeld geven van de ontstaanscontext van streetwear én van de invloed op de mode vandaag.

Eve Demoen, curator van Modemuseum Hasselt, licht de relevantie toe: “Mode vindt sinds de jaren zestig inspiratie op straat en bij de jeugd, maar vandaag zien we een veranderende situatie. Streetwear, waarin invloeden vanuit de sport duidelijk leesbaar zijn, overspoelt niet alleen de catwalk, maar streetweardesigners worden ook aangesteld als creatief directeur van luxemodehuizen. Hiermee hopen ze een jong en modebewust publiek te bereiken. Vaak maken ze hiervoor ook gebruik van elementen uit de streetwear en de straatcultuur. Hoodies, sneakers, trainingspakken, … worden in een ietwat luxueuzere uitvoering gepresenteerd op de catwalk. Dit toe-eigenen van elementen van een in oorsprong zwarte cultuur, die ontstond in armere wijken in de VS, is veelbesproken. Grote luxemodehuizen genereren namelijk veel inkomsten door de visuele taal van de straat te incorporeren in hun collecties, vaak zonder enige credit of referentie. Sneakers, zoals de Air Dior Jordans, vast onderdeel van het streetuniform, worden verkocht voor exuberante bedragen en zijn enkel weggelegd voor een nichepubliek.”

Niet toevallig staat de titel van de pop-up expo tussen twee aanhalingstekens; dit weerspiegelt het spanningsveld tussen zgn hoge mode en streetwear en verwijst naar ontwerper Virgil Abloh die tussen beide domeinen balanceert en alle opschriften steevast tussen aanhalingstekens plaatst, net om deze problematiek aan te kaarten en discussie uit te lokken.
“STREETWEAR” guestcurator Dominique Nzeyimana vult hierop verder aan: “De jarenlange invloed van communities van kleur en Black-owned en POC-brands laat sporen na in de modewereld. Dit is een belangrijke rode draad in de pop-up expo. Zo was het Amerikaanse merk Cross Colours in de jaren 90 het go-to brand in ‘The Fresh Prince of Bel-Air’. Merken als Supreme en Stüssy borduren hier nog steeds op voort. Ook de gevierde artiest Futura, die als grafitti-writer begon, wordt door tientallen merken, zoals Comme des Garçons, Undercover, Uniqlo…, ingezet als credibiliteitsversneller of cultural magnet.“
Lees meer

Wanneer

tot

open op:

  • Dinsdag van 10:00 tot 17:00
  • Woensdag van 10:00 tot 17:00
  • Donderdag van 10:00 tot 17:00
  • Vrijdag van 10:00 tot 17:00
  • Zaterdag van 10:00 tot 17:00
  • Zondag van 10:00 tot 17:00

Waar

Modemuseum Hasselt
Gasthuisstraat 11
3500 Hasselt

Prijs

Basistarief: € 8
Kansentarief voor UiTPAS Hasselt: € 1,6

Reservaties

Contact

modemuseum@hasselt.be
011 23 96 21

Organisator

Modemuseum Hasselt

Status

Gaat door
Pop-up expo "STREETWEAR"
Deel deze pagina:

Sommige activiteiten zijn mogelijk geannuleerd door de coronacrisis. Check voor de zekerheid even de site van de organisatie.