Hoe aangeven
Stap 1: een dokter stelt het overlijden vast en stelt een overlijdensattest op.
- Gebeurt het overlijden thuis? Waarschuw je huisarts of de dokter met wachtdienst.
- Gebeurt het overlijden in een ziekenhuis of zorgvoorziening? Dan zorgt de verantwoordelijke voor een overlijdensattest.
- Na een dodelijk ongeval stelt de politie – samen met de arts – een proces-verbaal op.
Stap 2: meestal zorgt de begrafenisondernemer voor de overlijdensaangifte en alle administratieve formaliteiten. Maar je kan het ook zelf doen. Kom naar de dienst Burgerlijke Stand voor een akte van overlijden – het officiële bewijsstuk van het overlijden en de 'toelating tot begraving of crematie'.
Stap 3: meld het overlijden aan de volgende personen of instellingen:
- bank
- notaris
- verzekeringsmaatschappij
- ziekenfonds
- pensioendienst
- belastingsdienst
- huiseigenaar
- watermaatschappij
- gas- en elektriciteitsleverancier
Meebrengen
- overlijdensattest van de dokter
- identiteitskaart van de overledene
- identiteitskaart van de aangever
- trouwboekje van de overledene
- eventueel een laatste wilsbeschikking van de overledene
- eventueel een attest toelating tot begraving voor een begrafenis buiten Hasselt
- eventueel een aanvraag tot crematie – 24 uur voor de crematie gemaild of gefaxt, met een attest van de beëdigde dokter en een bijkomend medisch attest
Bij een verdacht of gewelddadig overlijden:
- proces-verbaal van een officier van de politie
- attest toelating tot begraving of crematie van de Procureur des Konings