Wist je dat je heel wat zaken, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7, makkelijk kan regelen via je Hasselt-app, computer of smartphone. Fysiek langskomen is dus vaak overbodig.

Attest van leven

Wat

Met een officieel document uit het bevolkingsregister kan je bewijzen dat jij of een andere persoon nog in leven is – zonder dat je persoonlijk moet langsgaan bij een dienst. Waarom heb je het nodig? Pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, notarissen, advocaten, rechtbanken, ambassades of consulaten kunnen ernaar vragen.

Wie kan document aanvragen

  • Jijzelf
  • Je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd) of een bijzonder gemachtigde (advocaat, notaris, …)
  • Derden (een persoon of een publieke of private instelling), voorwaarden hieronder: 
  1. Alleen als de afgifte van de documenten door de wet is voorgeschreven of toegestaan
  2. Aanvraag moet schriftelijk gebeuren en ondertekend zijn
  3. Vermeld de wettelijke bepalingen waarop de aanvraag is gesteund

Hoe aanvragen

  • Met een eID-kaartlezer en jouw eID (aanvraag door jezelf of andere): je ontvangt het attest onmiddellijk in je mailbox. 
  • Zonder kaartlezer en eID: je ontvangt je attest binnen 2 tot 4 werkdagen in je brievenbus. Attest bestemd voor het buitenland: je ontvangt je attest ten vroegste binnen 8 werkdagen in je brievenbus.
  • Woon je in het buitenland? Vraag je bewijs aan in de ambassade of het consulaat van het land waarin je verblijft.

Heb je geen computer? Maak een afspraak. Kom dan persoonlijk langs bij het snelloket en ontvang het attest onmiddellijk. Neem je eID mee. Ook welkom zonder afspraak tijdens de openingsuren vrije inloop. (Attest bestemd voor het buitenland ontvang je op een later tijdstip)

Kostprijs

Gratis