In het Digipunt spreken we verstaanbare digiTAAL.

do, 26/10/2023

De stad Hasselt telt tien Digipunten. Dat zijn locaties waar alle Hasselaren gratis welkom zijn met hun digitale vragen. De Digipunten worden bemand door vrijwilligers. Samen met jou gaan ze aan de slag om een oplossing te vinden voor jouw digitale probleem. Zit je met een vraag over je smartphone, tablet of laptop? Kom dan zeker langs. Je mag zo vaak binnenspringen als nodig! Guy Pryztula (72 jaar), vrijwilliger in een van de Hasseltse Digipunten, en Jos Nuyts (75 jaar), een tevreden Digipuntbezoeker, doen hun verhaal.

Digipunt
Deel deze pagina:

Vrijwilliger Guy: “Sinds een zestal maanden beman ik af en toe op vrijwillige basis een Digipunt. Elke inwoner van Hasselt is hier gratis en zonder afspraak welkom met om het even welke vraag over telefoon, tablet of computer.”

Bezoeker Jos: “Die vrijwilligers zijn echt goud waard. Ze hebben me al geholpen met het ordenen van foto’s op mijn smartphone en leerden me werken met verschillende apps.”

digipunt_2023

Vrijwilliger Guy: “Ik heb veertig jaar lang bij computerbedrijf IBM gewerkt. Nu ik op pensioen ben, wil ik mijn digitale kennis graag delen. Want ik begrijp heel goed dat niet iedereen zo handig is met computers. Toch leven we vandaag in een digitale wereld. Daarom is het van groot belang dat iedereen de nodige hulp krijgt. En daar help ik graag bij. Ik laat zelden iemand gaan voordat ik een oplossing heb gevonden!”

Bezoeker Jos: “Ik ontdekte het bestaan van de Digipunten in De Nieuwe Hasselaar, het stadsmagazine van Hasselt. En daar ben ik enorm blij mee. Je wordt vandaag verplicht om met een smartphone of een computer te werken. Van bankzaken tot bestellen op restaurant. Zonder digitale hulpmiddelen tel je niet meer mee. Toch is het voor senioren zoals ik niet altijd even gemakkelijk om bij te blijven. Hoewel de maatschappij dat wel van ons verwacht. Gelukkig ben ik van mening dat stilstaan achteruitgaan is en leer ik graag iets nieuws bij. Alleen heb ik daar af en toe wat hulp bij nodig. En die vind ik in een Digipunt!”

Wat bleek nu? Deze dame had geen internetabonnement, maar speelde wel veel spelletjes op haar smartphone. Ze kende het verschil niet tussen het gebruik van wifi en data. En zo liepen haar kosten natuurlijk hopeloos op. Ik heb haar het verschil uitgelegd.

Vrijwilliger Guy: “Onlangs kwam er een oudere dame bij ons langs die een vraag had over haar factuur van Telenet. Het bedrag dat ze moest betalen was bijna de helft van haar maandelijks pensioen. Wat bleek nu? Deze dame had geen internetabonnement, maar speelde wel veel spelletjes op haar smartphone. Ze kende het verschil niet tussen het gebruik van wifi en data. En zo liepen haar kosten natuurlijk hopeloos op. Ik heb haar het verschil uitgelegd. En ondertussen beschikt ze over internet bij haar thuis. Het hoeft dus niet altijd om een technisch probleem te gaan. Mensen kunnen ook bij ons terecht voor informatie.”

Bezoeker Jos: “Ik vergelijk het zo: bijna iedereen rijdt vandaag met een auto, maar de meesten weten niet hoe die motor in elkaar zit. En zo wil ik ook met mijn telefoon en computer omgaan. Ik wil dat iemand mij de basis uitlegt zodat ik het nodige kan doen, maar ik hoef niet te weten hoe alles in elkaar zit.”


Klinkt de situatie van bezoeker Jos herkenbaar in de oren? Je bent niet alleen! Bijna 800 Hasselaars durfden al hulp te vragen in een Digipunt. Ben jij de volgende?

digipunt_2023

Ontdek meer over de Digipunten
Bekijk de locaties