Wist je dat je heel wat zaken, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7, makkelijk kan regelen via je Hasselt-app, computer of smartphone. Fysiek langskomen is dus vaak overbodig.

RUP 220 Stationsomgeving

Waarom een nieuwe visie en RUP?

De Hasseltse stationsomgeving is een strategische locatie, niet alleen binnen de stad zelf maar ook voor de ruimere regio. Het station vormt het belangrijkste openbaarvervoersknooppunt van Limburg en zal in de toekomst enkel maar aan belang winnen. Vandaag biedt de ongestructureerde omgeving te weinig woon-, werk- en verblijfskwaliteit. Met de opmaak van een nieuw Masterplan en een bijbehorend Ruimtelijke Uitvoeringsplan (RUP) wil het stadsbestuur de stationsomgeving transformeren tot een hedendaags (openbaar)vervoersknooppunt en een hoogwaardig stadsdeel met een aantal specifieke functies en invullingen.

De voorbije decennia werden verschillende visies voor de stationsomgeving opgemaakt. Een aantal waren te complex, andere werden deels uitgevoerd (vb. realisatie gerechtsgebouw en scholencomplex HAST) of zijn intussen al achterhaald. Voor de opmaak van de nieuwe ruimtelijke visie werd het geleverde werk niet zomaar overboord gegooid. De sterke punten uit alle voorgaande ruimtelijke visies vormden het vertrekpunt. Die werden bijgestuurd en aangevuld via het bevragen van verschillende groepen die een band hebben met de stationsomgeving: de vervoersmaatschappijen, grote werkgevers, ontwikkelaars, maar ook de handelaars en bewoners. Samen namen we het projectgebied tussen de sporenbundel, de Groene Boulevard en de Koningin Astridlaan-Kuringersteenweg grondig onder de loep.

Dit resulteerde in een nieuw Masterplan dat het college van burgemeester en schepen in januari 2022 definitief goedkeurde. Zo'n Masterplan geeft enkel de visie voor een bepaald gebied weer. Het is dus geen kant-en-klaar plan dat in detail beschrijft hoe de stationsomgeving er binnen enkele jaren uit zal zien. Wel schetst het een duidelijk beeld van de noden, troeven en mogelijkheden. Hierdoor heeft een een Masterplan ook geen juridische waarde. Hiervoor wordt het Ruimtelijke Uitvoeringsplan, kortweg RUP, opgemaakt. Een RUP geeft weer welke bestemmingen (wonen, handel, recreatie...) binnen een gebied mogelijk zijn, maar ook hoe hoog/uitgebreid er gebouwd of verbouwd mag worden. Rond het ontwerp van dit RUP loopt momenteel het openbaar onderzoek.

In onderstaande video verneem je meer over de uitgangspunten van de visie voor de stationsomgeving:
 

Het proces

De opmaak van een Ruimtelijk Uitvoeringsplan neemt al gauw zo'n twee jaar in beslag. Gedurende deze periode werden verschillende wettelijk bepaalde stappen gezet. Die staan beschreven in de procesnota. Voor het RUP Stationsomgeving waren dat de volgende:

  • Goedkeuring startnota door college van burgemeester en schepenen - oktober 2020
  • Publieke raadpleging en adviesronde rond startnota - 6 november 2020 t/m 4 januari 2021
  • Publieke toelichting over startnota tijdens een webinar - 3 december 2020
  • Herwerking startnota naar scopingnota
  • Beslissing Team Mer over ontheffing MER-plicht op basis van MER-screening - 3 februari 2022
  • Voorleggen voorontwerp RUP aan adviserende instanties en Gecoro + plenaire vergadering
  • Herwerking tot ontwerp RUP & voorlopige vaststelling door gemeenteraad - 26 april 2022
  • Openbaar onderzoek van 03 mei 2022 tot en met 01 juli 2022
  • Infomarkt over ontwerp RUP op 30 mei 2022
  • Gemotiveerd advies van de Gecoro - 20 september 2022 
  • Herwerking tot definitief RUP & definitieve vaststelling door gemeenteraad – 20 december 2022 
  • Schorsingstermijn (Deputatie & Vlaanderen) gedurende 45 dagen 
  • Bekendmaking Belgisch Staatsblad - 16 februari 2023 
  • Veertien dagen na publicatie van de definitieve vaststelling in het Belgisch Staatsblad is het RUP officieel in werking getreden op 3 maart 2023.

Raadpleeg voor meer info over de inhoud van deze voorafgaande stappen onderstaande documenten:

Het participatietraject

In 2020 startte de stad met een participatietraject voor de herontwikkeling van de stationsomgeving. Na een stadsbrede bevraging werd een “werkgroep” opgericht bestaande uit een veertigtal bewoners, lokale handelaars en verenigingen, treinen busgebruikers, …. een grote groep van mensen die een actieve band heeft met de stationsomgeving.

Deze werkgroep werd ingeschakeld om de ambities en plannen van de stad op cruciale momenten in het planningsproces kritisch onder de loep te nemen, bij te sturen en aan te vullen vanuit de eigen ervaring met de stationsomgeving. Zo leverde ze input voor de startnota, het masterplan en het voorontwerp RUP. De verslagen van deze bijeenkomsten vind je hier:

Contact