‘Digitaal Hasselt’, dienstverlening op jouw maat  

De digitalisering biedt nieuwe mogelijkheden en kansen en sluit aan bij de ambities van Hasselt. Als stad zoeken we steeds naar mogelijkheden om onze dienstverlening te verbeteren en te vernieuwen. We zijn dan ook trots dat onze digitale experts ons op sleeptouw nemen om een toekomstgerichte overheid te zijn voor onze inwoners, ondernemers, verenigingen, studenten en bezoekers  

Wat betekent ‘Digitaal Hasselt’ voor jou? 

  • Digitalisering maakt de stad Hasselt nog klantgerichter én toegankelijker. Altijd en overal bereikbaar, 24 uur per dag, 7 dagen op 7. Via onze digitale kanalen bieden we extra mogelijkheden om je te informeren, te raadplegen en te adviseren. Tegelijk kun je via digitale platformen je stem laten horen. We beschouwen digitalisering als een kans om onze dienstverlening efficiënter te maken en af te stemmen op specifieke behoeften van de gebruiker.  
  • We besparen je de administratieve rompslomp. We laten data vlot en veilig doorstromen tussen de toepassingen en de verschillende overheden. Dat is niet alleen handig voor jou, want zo maken we handelingen overbodig, maar ook voor ons als stad omdat we kunnen focussen op wat echt telt.   
  • Je kan op beide oren slapen. We zetten maximaal in op veiligheid van onze digitale toepassingen en waarborgen een veilige gegevensuitwisseling tussen de toepassingen enerzijds en met de verschillende overheden anderzijds.  
  • We laten niemand in de steek. Gaat de digitalisering te snel voor jou? We bieden hulp bij toegang tot materialen (hardware) en connectiviteit en staan je bij met het opkrikken van hun digitale vaardigheden via workshops en opleidingen. Hiervoor werken we intensief samen met interne en externe partners.  We blijven toegankelijk via telefoon en je kan steeds terecht in 't Scheep of op onze andere locaties. Onze fysieke dienstverlening blijft ook in de toekomst gewaarborgd.   

Digitale toepassingen

Hasselt-app

De Hasselt-app is als het ware de stad in je broekzak. Een klantenzone in appvorm voor iedere Hasselaar waar je alle informatie kan terugvinden over onze dienstverlening, het openbaar domein of het aanbod in onze stad. Een afspraak of melding maken, een document of attest aanvragen, herinnerd worden aan de huisvuilophaling of je Hasseltbon digitaal in je broekzak steken, het kan allemaal eenvoudig in de Hasselt-app. Bovendien is, dankzij het inloggen via Itsme, het gebruik van de app veilig en vertrouwd. 

Hasselt-app ontdekken

Digitale Hasseltbon 

Met de lancering van de Hasselt-app maken we de Hasseltbon nog leuker om als geschenk te krijgen. Dankzij de app bewaar je eenvoudig je Hasseltbonnen in je digitale portefeuille. Je kan de bonnen ook via de app bestellen waarna je ze per e-mail ontvangt of de bonnen afhaalt bij Visit Hasselt (Maastrichterstraat 59). Ook voor de handelaars ontwikkelden we een nieuwe ‘handelaarsapp’ waarmee ze snel en eenvoudig de Hasseltbonnen kunnen scannen en op elk moment hun inkomsten kunnen raadplegen.  

Meer informatie over de Hasseltbon

Online platform voor tickets en groepsbezoeken

Je ticket online kopen voor een bezoek aan één van onze musea? Vanaf het najaar van 2023 kan het heel eenvoudig via een online ticketing platform. Binnenkort kan je ook je tickets voor de Japanse Tuin en het stedelijk zwembad online bestellen. Zowel inwoners als bezoekers van onze stad zullen snel en eenvoudig hun ticket kunnen kopen of hun rondleiding in één van onze musea kunnen boeken. Plan je een dagtrip of weekend aan Hasselt met een groep vrienden of organiseer je een bedrijfsuitje? Dan kan je via dit nieuwe platform het programma je bezoek volledig zelf samenstellen, inclusief gidsen.  

Evenementenloket 

Het aanvragen van een evenement bij onze stadsdiensten verloopt al deels digitaal. Vanaf het voorjaar van 2023 worden de aanvragen verder gedigitaliseerd zodat ze nog vlotter kunnen worden opgevolgd. 

Klantenzone op onze website

We werken stap voor stap naar een digitale klantenzone op onze website. Dat is één centrale plek waar je aanvragen, afspraken en voorkeuren kan beheren. Je zal op elk moment de status van je aanvraag kunnen opvolgen. Je ontvangt een melding wanneer je iets moet doen. Daarnaast krijg je ‘stadsinformatie’ gericht op jouw noden en wensen.  

Wat is er vandaag reeds beschikbaar?

Vandaag kunnen verenigingen snel, efficiënt en volledig digitaal bepaalde subsidie aanvragen doen. Zo vraag je nog sneller subsidies aan, op één centrale plek. Van validatie van je aanvraag, tot agendering op de gemeenteraad en uitbetaling: het hele proces verloopt via het platform. Vandaag is het platform al beschikbaar voor 150 verenigingen, op termijn moeten alle subsidieaanvragen – van gewone Hasselaren tot ondernemers – via deze weg lopen. 

Waar werken we nog aan?

In een volgende fase brengen we die aanvraag processen voor verenigingen en ondernemers samen in één overzichtelijke en persoonlijke klantenzone.
Nadien zullen we die klantenzone ook uitbreiden met aanvragen en toepassingen voor inwoners van onze stad.